fysiotherapie veghel fysio moov

5 tips voor sporten tijdens warm weer en hitte

Warm weer of hitte hoeft geen reden te zijn om een training over te slaan. In een koele sportschool sporten, fietsen of zwemmen zijn fijne sporten om te doen op warme dagen. Andere intensieve buitensporten in de warme zon kunnen daarentegen wel voor problemen zorgen.

Krampen, extreme vermoeidheid of bijvoorbeeld een zonnesteek zijn problemen die we liever vermijden, maar hoe doe je dat?

Wij geven je graag de volgende tips mee:

1. Middagzon

Vermijd sporten op de warmste tijden. Vaak is dit tussen 12:00 en 17:00. Probeer ook een stukje schaduw te vinden om te sporten. Lukt dit niet? Gebruik dan voldoende zonnebrand!

2. Kleding

Let goed op de kleding die je draagt. Draag bij voorkeur lichte, luchtige en losse kleding en een pet tegen de zon. Bij voorkeur witte kleding, of kleding met lichte kleuren.

3. Locatie

Ga sporten op een koel grasveld, mogelijk in de schaduw. Zacht gras is veel minder warm dan verhit asfalt of warme stenen. Een koele sportschool kan ook een goed alternatief zijn!

4. Vochtbalans

Drink genoeg water! Water drinken bij warm weer is enorm belangrijk. Wanneer je dorst krijgt ben je eigenlijk al te laat. Het lichaam is dan al te veel vocht verloren, hierdoor ontstaat het dorstgevoel. Drink voor, tijdens en ook na je training genoeg om je vochtbalans op peil te houden.

5. Intensiteit

In een warme of klamme omgeving sporten is zwaarder dan sporten in een koele omgeving. Pas jouw training dan ook aan op de omstandigheden. Train eventueel minder zwaar dan normaal, pak wat meer rust tussendoor en luister naar je lichaam. Ook kan je voor een alternatief kiezen. Ga bijvoorbeeld eens zwemmen in plaats van hardlopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *