Stenose Lage Rug

Een Stenose is een vernauwing van het wervelkanaal, meestal als gevolg van degeneratieve veranderingen van de benige en weke delen van de wervelkolom, hetgeen tot compressie van één of meer zenuwwortels kan leiden. Het komt voor bij 20% van alle mensen die ouder zijn dan 60 jaar. Echter is dit bij een groot deel van de patiënten asymptomatisch. In 80% van de gevallen is een wervelkanaalstenose het gevolg van degeneratieve afwijkingen. Hieronder kan worden verstaan: Discushernia, hypertrofie van de facetgewrichten en/of het Ligamentum flavum (verdikking). Deze factoren kunnen ook tegelijk aanwezig zijn.

Risicofactoren om een stenose te ontwikkelen zijn:

• Hogere leeftijd, aangezien 80% het gevolg is van degeneratieve afwijkingen
  • Grote lichaamslengte
  • Zwaar lichamelijk werk (met name wanneer dit wordt gecombineerd met veel voorover buigen en roteren)
  • Mentale stress
  • Langdurig roken
  • >2 uur per dag autorijden/ meerdere dagen per week.
  • Tumoren, infecties, wervelbreuken,
  • Hernia
  • Congenitaal (aangeboren afwijking)
  • Lumbale instabiliteit

Kenmerken van een Stenose:

• Mensen < 50 jaar Radiculaire pijn in 1 been, uitstraling vaak tot in het onderbeen, evt. met Neurologische uitvalsverschijnselen
  • Beenpijn > rugpijn
  • Pijn is scherp van karakter
  • Volgens dermatomen (huidzenuwen)
  • Voorgeschiedenis met meerdere episodes van Low Back Pain (LBP) Zitten & bukken doet de klacht toenemen
  • Hoesten, niezen, persen doet de klacht toenemen
  • Elke beknelling of rektest zorgt voor toename van de klachten

Diagnose

Lichamelijk onderzoek voegt weinig toe aan het stellen van de diagnose. Anamnestische kenmerken zijn voor ons veel waardevoller, met name de typische tekenen behorende bij Stenose. Het beloop voor een stenose is redelijk ongunstig. Het ontstaat geleidelijk, maar heeft een progressief  verloop. De klachten kunnen echter voor een lange tijd onveranderd aanwezig blijven.

Behandeling

Oefentherapie kan bestaan uit romp spierversterkende oefeningen en zich richten op houding en bewegingsgedrag. Op korte termijn kan oefentherapie positief effect hebben op de klacht. Op lange termijn is er weinig verschil tussen oefentherapie of een operatie.

Een operatie kan worden overwogen.

Bekend met deze klacht?

Wij kunnen u helpen om deze klacht aan te pakken. Ook na een operatie kunnen wij u begeleiden middels fysiotherapie. Maak gelijk een afspraak!