Acute hamstring-blessures komen vaak voor bij sporten waarbij veel snelheid gevraagd wordt, zoals springen, schoppen of sprinten. De hamstring bestaat uit 3-koppige spieren aan de achterzijde van het dijbeen, die een functie hebben over de heup en knie. Doordat er veel kracht op de hamstrings komt tijdens snelle bewegingen, kan het zijn dat er een scheur ontstaat in de hamstring. Je voelt dan de pijn tijdens de snelle bewegingen in de hamstring schieten, vaak ter hoogte van de bil.

Kenmerken van een hamstringblessure:

• ‘Schietende’ pijn tijdens sprint
  • Onmogelijkheid tot belasten
  • Pijn ter hoogte van de bil
  • Blauwe verkleuring vaak na een aantal dagen

Diagnose van een hamstringblessure:

Indien er een schietende pijn in de hamstring aanwezig is geweest, is de diagnose vaak al makkelijk te stellen. Vaak is nog niet duidelijk of het een scheur of een verrekking betreft. Echo-onderzoek kan een hulpmiddel zijn om een scheur sneller aan te tonen.

Hersteltijd van een hamstringblessure

Het gemiddelde herstel van een verrekking duurt vaak 2-4 weken. Een scheur duurt vaak 6-8 weken. In sommigen gevallen kan de hamstring eerder worden belast, maar dit is heel erg afhankelijk van de belastbaarheid van de hamstring.

Behandeling

Eerste fase behandeling is ontlasten en daarbij kan soms een tape pijnvermindering geven. Indien rekken pijnvrij verloopt, is het de bedoeling om dat te gaan doen. Zo kunnen de spiervezels goed in de juiste  trekrichting herstellen. Daarna volgt krachtopbouw en weer “return to sport”.

Twijfelt u of er sprake is van een spierscheur? Fysio Moov kan een echo maken om het eens te bekijken en vervolgens samen met u een behandelplan maken om snel weer te sporten.

Ook last van deze klacht?

Neem dan contact met ons op!