Rotator cuff problematiek

De rotator cuff (rotatoren manchet) bestaat uit 4 spieren. Deze worden gebruikt voor het roteren en heffen van de arm. Buiten de primaire bewegingsfunctie spelen deze spieren een belangrijke rol in de stabiliteit van de schouder. Wanneer er sprake is van problematiek in deze spieren, kan dat veel verschillende klachten geven. Deze problematiek kan leiden tot pijn, stijfheid, krachtsverlies, het gevoel dat de arm minder vrij kan bewegen of bijvoorbeeld instabiliteit.

Oorzaak van problematiek van de rotator cuff

Problematiek van de rotator cuff kan verschillende oorzaken hebben. Er kan sprake zijn van een scheur, een ontsteking of een gevoel van inklemming. Elk van deze verschillende problemen kan op zich weer specifieke klachten veroorzaken. Enkele oorzaken van cuff problematiek zijn overbelasting, een slechte houding of trauma.

Diagnose van cuff problematiek

De diagnose van cuff problematiek wordt gesteld door het uitvoeren van een actief en passief onderzoek. Verder heeft de zorgprofessional nog enkele diagnostische testen waarmee een aanname verder onderbouwd kan worden. Bij een verdenking van een ontsteking of een spierscheur, kan er ook gebruik gemaakt worden van echografie.

Verder is het voor de therapeut erg belangrijk om inzicht te hebben in het beloop van de klachten.

Behandeling en herstel van rotator cuff problematiek

Het herstel van de klacht hangt af van wat voor problematiek er aanwezig is. Er wordt gestreefd naar een behandeltraject van ongeveer 6 weken. Wanneer er een operatie nodig is kan het echter langer duren.

De behandeling zal variëren per diagnose. Over het algemeen zal de behandeling zich richten op informeren, eventueel rust nemen en oefentherapie gericht op stabiliteit en houding.

Fysio Moov helpt je van de pijn af

Wij kunnen de klacht goed in beeld krijgen door middel van echografie en onderzoek. Daarna start de revalidatie. Kom eens bij ons langs! Neem contact met ons op en maak een afspraak om het herstel te starten!