Pijnklachten bij hardlopen voorkomen

Hoe voorkom je pijnklachten tijdens het hardlopen?

Pijn tijdens het hardlopen: Iedereen herkent het wel. Of het nu is wanneer je net begint of wanneer je je waagt aan de langere afstanden. Al snel “komen de pijntjes”, waardoor je minder plezier ervaart in het hardlopen. Hoe kun je deze klachten voorkomen? Volgens topatleet Zane Robertson zijn “five key points” cruciaal. 

Zane is de Nieuw-Zeelandse recordhouder halve (59:47) en hele marathon (2.08.19). En, hij is een goede bekende bij Fysio Moov. Zane behoort tot de topatleten van de wereld en hij is een ervaringsdeskundige wat betreft blessures. Hij is met 17 jaar samen met zijn tweelingbroer naar Kenia verhuisd. In Afrika heeft hij gewerkt aan zijn hardloop carrière met minimale faciliteiten. Hij heeft o.a. in Ethiopië getraind. Bij blessures was hij vaak op zichzelf aangewezen, omdat er een gebrek was aan medische specialisten. Volgens de topatleet Zane Robertson verminderen de onderstaande punten de kans op blessures. 

De five key-points

1: Luister naar je lichaam, niet naar je horloge of coach. Alleen jij kan voelen wat er met je lichaam aan de hand is.

2: Neem je kracht & Core training serieus. Hardlopen is een ‘’Full Body’’ training.

3: Zorg voor genoeg slaap. TV kijken en op de bank liggen is niet hetzelfde als slapen.

4: Fysiotherapie; zorg ervoor dat je een goede fysiotherapeut hebt die je regelmatig ziet en jouw lichaam kent.

5: ‘’Never set a do or die mileage figure’’. Wees realistisch en ga voor haalbare doelen. Een grote hoeveelheid kilometers zorgt er niet voor dat je harder gaat lopen, maar wel dat de kans op blessures toeneemt.

One comment on “Hoe voorkom je pijnklachten tijdens het hardlopen?

  1. Pingback: Voorste Kruisband Revalidatie • Fysio Moov | Fysiotherapie in Houten, Den Bosch en Veghel

Comments are closed.

×

Powered by WhatsApp Chat

×