Jumpers knee (springersknie)

Een jumpers knee is een overbelasting van de kniepees aan de onderzijde van de knieschijf. Er ontstaan micro-scheurtjes in de pees door overbelasting. Dit kan komen door herhaalde bewegingen zoals springen, landen en accelereren. Ook kan het komen door te weinig rust nemen, waarbij de pees nog niet voldoende is hersteld van de vorige sportsessie.

Een jumpers knee, een overbelasting van de kniepees onder de knieschijf, ontstaat door micro-scheurtjes in de pees als gevolg van herhaalde bewegingen zoals springen, landen en accelereren, vaak door onvoldoende rust tussen trainingssessies. Andere triggers zijn ligament laksheid, een vergrote kniehoek, abnormale knieschijfhoogte, eerdere knie-irritatie, trainingsvolume en -frequentie, atleetprestaties en vloerhardheid.

De diagnose van een jumpers knee wordt gesteld via een anamnestisch en beweegonderzoek. Typerende symptomen zijn pijn onder de knieschijf, vooral tijdens of na belasting, soms gepaard met ochtendstijfheid die na opwarming kan verminderen. Een echografie kan de peesstatus verduidelijken en het herstelproces monitoren. Behandeling omvat belasting binnen de pijngrens, oefentherapie (met nadruk op excentrische training), een patella-bandje voor ondersteuning, en aanpak van andere bewegingsproblemen. Shockwave- of EPTE-therapie kan worden overwogen afhankelijk van de irritatiestadia.

De duur van herstel hangt af van de pijn, bewegingsbeperking, sporttype en niveau van de sporter. Milde klachten herstellen meestal binnen 20-90 dagen, waarbij de meeste binnen 90 dagen verdwijnen. Ernstige klachten kunnen echter 9-12 maanden herstel vergen.