Meniscus

De functie van een meniscus is schokdempen. Daarbij zorgt de meniscus voor goede geleiding en stabiliteit van de knie. De meniscus is halve maanvormig, waarbij de buitenste delen van de meniscus nog wat doorbloed zijn. De mediale meniscus is kwetsbaarder dan de laterale meniscus.

Er bestaan twee soorten meniscusproblematiek

Acuut meniscus letsel

Een “acute meniscus” ontstaat vaak door trauma. Tijdens sporten of een val kan er een verdraaiing in de knie optreden waarbij de meniscus scheurt. Verdenking van een acute meniscusscheur kan middels anamnese en onderzoek gedaan worden. Om het te bevestigen is dan een MRI nodig. Hiervoor wordt tegenwoordig minder snel voor gekozen omdat er vaak eerst fysiotherapie gedaan wordt.

Kenmerken Meniscus

• Klachten na een verdraaiing of val
  • Soms “slot”-klachten
  • Dikke knie
  • Pijnlokalisatie aan de binnen- of buitenzijde

Hersteltijd Meniscus blessure

De gemiddelde hersteltijd is op 2-4 weken. Mocht het herstel langer duren dan kan er gekozen worden om een afspraak te maken met een orthopeed.

Degeneratieve meniscus

Een degeneratieve meniscus ontstaat vaak door het ouder worden van het kniegewricht waardoor de kwaliteit van de meniscus afneemt. Verdenking van een degeneratieve meniscus is een combinatie van een oudere leeftijd met pijn in de knie waar geen duidelijke oorzaak te vinden is. De klachten beginnen vaak sluipend.

Kenmerken degeneratieve meniscus

• Oudere leeftijd
  • Geen duidelijk aanwijsbare oorzaak
  • Klachten aan de binnen- of buitenzijde van de knie

Diagnose Degeneratieve meniscus

Diagnose van een acute of degeneratieve knie wordt gedaan op basis van anamnestische kenmerken en een lichamelijk onderzoek.

De therapie bestaat uit een combinatie van het soepel maken van het gewricht in combinatie met oefentherapie om de beenspieren te versterken.
Het gemiddeld herstel duurt 12 weken.

Heeft u ook meniscusklachten? Deze zijn goed te verhelpen middels fysiotherapie. Kom bij ons revalideren!

Neem eens contact met ons op voor beoordeling de knie en revalidatie!