Lage Rugklachten

Lage rugklachten zijn de meest voorkomende klachten in de fysiotherapie. Zestig tot negentig procent van de bevolking ervaart dit ooit, met jaarlijks 5% van de bevolking getroffen. Negentig procent heeft aspecifieke rugklachten, voornamelijk tussen de 35 en 55 jaar, waarbij 27% van deze leeftijdsgroep rugpijn ervaart.

Aspecifieke lage rugklachten zijn pijnklachten zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Ze kunnen ontstaan door trauma, werkgerelateerde factoren, of overbelasting, waarbij hogere leeftijd, vrouwelijk geslacht, slechte geestelijke gezondheid, roken en stress risicofactoren zijn. Diagnose is vaak lastig vanwege het ontbreken van specifieke stoornissen. Een klacht die langer dan drie maanden aanhoudt, wordt als chronisch beschouwd, nadat specifieke tests negatief zijn gebleken.

Aspecifieke lage rugklachten verdwijnen vaak vanzelf door natuurlijk herstel, waarbij ernstige pijn meestal binnen één tot twee weken afneemt en de meeste mensen binnen één tot twee maanden klachtenvrij zijn. Om terugkeer of verergering te voorkomen, vermijd langdurig zitten of staan, snel bukken of zwaar tillen, en zorg voor een goede conditie en houding. Oefentherapie en manuele therapie kunnen helpen als klachten na drie weken aanhouden. Hierbij helpen we u graag.

De ernstige pijn verdwijnt vaak binnen één of twee weken en bij de meeste mensen is de rugpijn na één of twee maanden verdwenen.