Nekpijn en Hoofdpijn

We hebben het allemaal wel eens gehad: hoofdpijn. Het kan op komen zetten na een lange dag werken of in een stressvolle periode en soms ook zonder duidelijke aanleiding. Wanneer we er ook last van hebben, vaak is de fysiotherapeut niet de eerste persoon aan wie we dan denken om van onze hoofdpijnklachten af te komen. Toch kan fysiotherapie bijdragen aan het verhelpen en vervolgens voorkómen van terugkerende hoofdpijnklachten. Voor we daar verder op ingaan, is het belangrijk om te weten dat we hoofdpijnklachten in kunnen delen in verschillende categorieën. Zo kunnen we onder andere spreken van z.g. ‘tension-type headache; (TTH)’‘migraine’‘cervicogene hoofdpijn’ of ‘cluster hoofdpijn’. We zullen hieronder kort uitleggen wat we verstaan onder de verschillende soorten hoofdpijn en wat de fysiotherapeut er mee kan.

Na rugpijn is nekpijn de meest voorkomende lichamelijke klacht. De pijn komt vaak uit de banden, spieren of kleine gewrichten in de nek. Over het algemeen ontstaan nekklachten door een verkeerde houding of een verkeerde beweging. Pijn in de nek straalt vaak uit naar schouders, armen, rug of het hoofd. Met een manueel therapeut of jouw fysiotherapeut krijg je je klachten weer onder controle en behandelen we de klachten snel.

Veel last van de nek door het vele thuiswerken?

Oorzaak nek- en hoofdpijnklachten

Hoofdpijn ontstaat vanuit de spieren en banden rondom de schedel en nek, bloedvaten, hersenvliezen of de hersendruk. Stress, overbelasting en vermoeidheid, roken, kiespijn en oorinfecties kunnen hoofdpijn veroorzaken, net als een verkeerde lichaamshouding, stijve nek, te weinig drinken of slaapgebrek zorgen voor hoofdpijn. De manueel therapeut gaat op zoek naar de oorzaak van jouw klachten, waarna een persoonlijk behandelplan wordt opgesteld. Zo kan jij snel weer genieten van jouw dagelijkse activiteiten.

Een verkeerde houding is een veel voorkomende oorzaak van nekklachten. Daarnaast wordt het gelinkt aan verkeerde beweging en langdurige chronische oorzaken. Met jouw fysiotherapeut en manueel therapeut maak je samen een behandelplan om zo snel mogelijk weer van je dagelijkse activiteiten te kunnen genieten.

Ook last van deze klacht?