Cervicaal radiculair syndroom (nekhernia)

Definitie van een ‘cervicaal radiculair syndroom’: Nekpijn met irritatie naar arm en/of vingers binnen de dermatomen, gepaard gaande met paresthesieën met verminderde reflexen en sensorische en motorische uitval. Cervicale radiculopathie is meestal het gevolg van hernia of cervicale spondylose (artrose van de facet) en is een veel voorkomende oorzaak van klachten in de bovenste extremiteiten. Bij een cervicale spondylose is het zenuwkanaal waar de zenuw uitkomt vernauwd. Deze zenuw loopt vaak richting de arm. Als een zenuw wordt gecomprimeerd treedt er een ontsteking op in de zenuw. Omdat er in de nek geen duidelijke Nucleus pulposus aanwezig is, zoals in de lage rug, zal er eerder compressie optreden van de zenuw. Door deze compressie op de zenuw naar de arm kunnen er sensaties gevoeld worden in de arm.

Kenmerken en klachten van een nekhernia of Cervicaal Radiculair Syndroom

• Pijn in een radiculair patroon in 1 of 2 extremiteiten gerelateerd aan compressie of irritatie van 1 of meerdere zenuwwortels.
  • Sensoriek, motoriek of reflexen zijn verstoord.
  • Dysesthesie (abnormaal gevoel, alsof er acid onder de huid zit, brandend gevoel)
  • Paresthesieën (tintelingen etc)

Diagnose van een nekhernia of Cervicaal Radiculair Syndroom

De diagnose wordt gesteld op basis van anamnese en onderzoek. MRI wordt aanbevolen voor de bevestiging van ‘compressie lesions’ (hernia, spondylitis) wanneer conservatieve behandeling heeft gefaald en de patiënt in aanmerking komt voor fysiotherapie traject of een operatie.

Behandeling van een nekhernia of Cervicaal Radiculair Syndroom

Het beloop bij een nekhernia is niet beschreven. Fysiotherapie kan een uitkomst bieden bij oefeningen. Manuele therapie kan op korte termijn pijnvermindering geven. Onze manueel therapeuten zijn goed opgeleid en hebben ervaring met deze klacht. Neem contact met ons op en maak een afspraak om het herstel te starten!