Tension-type headache (TTH)

TTH, beter bekend als ‘spanningshoofdpijn’, is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Het heeft deze naam gekregen omdat in het geval van TTH er vaak sprake is van spanning (en pijn) in de spieren in het nek/schoudergebied. De hoofdpijn karakteriseert zich door bilateraal (aan beide kanten van het hoofd) aanwezig te zijn en wordt vaak ervaren als een drukkend gevoel, ook wel een “bandgevoel” genoemd. De precieze oorzaak van dit type hoofdpijn is nog niet helemaal bekend.

Oorzaken TTH

Hoe de klachten ontstaan kan daarnaast ook verschillen per persoon. Vaak heeft het te maken met overbelasting van de spieren in het nek/schoudergebied. Daarnaast is bekend dat een slechte (werk)houding een rol speelt in het ontwikkelen van deze vorm van hoofdpijnklachten. Ook speelt stress vaak een rol bij dit soort hoofdpijnklachten. Lichamelijke beweging of sport verergeren de klachten over het algemeen niet en zorgen in sommige gevallen juist voor ontspanning en verlichting van klachten.

Hoe lang de klachten bij TTH aanhouden is lastig te zeggen, dit kan uiteenlopen van 30 minuten tot continu gedurende meerdere dagen of weken.

De rol van de fysiotherapeut bij TTH

Samen met de fysiotherapeut zal er gezocht worden naar de mogelijke oorzaak en/of onderhoudende factoren van de hoofdpijnklachten. Hierbij kun je denken aan een bewegingsbeperking van de gewrichten in het nek/schoudergebied en spanning in de spieren van de nek of schouders. Middels mobilisatietechnieken en oefeningen zullen deze factoren aangepakt worden. Daarnaast zal de fysiotherapeut advies geven over een juiste werkhouding en een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

Ook last van spanningshoofdpijn? Wij kunnen u ervan af helpen. Maak eens een afspraak!