tel: 030 274 5115

Voorste Kruisband Gescheurd?

Los van of je geopereerd bent is het belangrijk dat jouw knie goed functioneert. Geen pijn meer tijdens het lopen en sporten en gewoon weer jouw doelen na kunnen streven.

Inhoud

Op deze pagina staat alle informatie die op onze website te vinden is verzameld. Zo kun je alle informatie tot je nemen en zo een overwogen beslissing nemen om je kruisband te laten opereren of niet.

Over de voorste kruisband

De voorste kruisband ligt middenin het kniegewricht en heeft als belangrijkste functie het remmen van de voorwaartse beweging van het onderbeen ten op zichte van het bovenbeen. Ook stabiliseert het de rotatie bewegingen van het onderbeen. Dit is erg belangrijk bij sporten waar je veel van richting verandert – denk aan sporten als voetbal, skieen en rugby.

De voorste kruisband is zo dik als je pink en heeft een gemiddelde lengte van 3,5 tot 4 centimeter. Doordat het een stevige en trekvaste structuur heeft zorgt het voor een passieve stabiliteit in het kniegewricht – de actieve stabiliteit wordt verzorgd door de spieren rondom de knie.

Over het afscheuren van de kruisband

Grofweg zijn er drie momenten te benoemen tijdens het sporten waarbij de voorste kruisband kan scheuren:

1. Het moment waarbij het onderbeen naar binnen draait ten opzichte van het bovenbeen (endorotatie);
2. Het moment waarbij de knie naar binnen klapt en de heup naar buiten (valgus-exorotatie);
3. Het moment waarbij de knie extreem wordt overstrekt (hyperextensie);

Lees hier meer over kruisbandblessures

Fysio Moov onderdeel van team ACL

Vier tips bij een gescheurde kruisband

Wanneer je weet dat je een gescheurde kruisband hebt is het belangrijk je te focussen op het herstel. Dit bestaat deels uit het nemen van rust, maar ook uit het onderhoud van je spieren. We geven je hier tips mee om het proces van herstel zo veel mogelijk te bevorderen.

  1. Leg je been zo veel mogelijk omhoog; Door de schade in je knie is je knie dik. Een normaal proces, maar dit moet zo snel mogelijk weer normaliseren. Het beste advies wat wij je kunnen geven is het omhoog leggen van je knie – let hierbij er op dat je enkel hoger ligt dan je knie. Belangrijk is dat je geen kussen onder je knie legt, omdat je hierbij de strekking van je knie verliest. Beweeg je enkel op en neer om het vocht zoveel mogelijk af te voeren.
  2. Belast je knie zo normaal mogelijk; Loop dus normaal – mocht dit niet lukken, gebruik dan twee krukken om je knie te ontlasten. Uiteraard kunnen we je helpen met het afstellen van je krukken.
  3. Beweeg je knie zo veel mogelijk; En daarmee bedoelen we met een zo groot mogelijke Range of Motion. Het strekken en buigen van de knie binnen de pijngrens.
  4. Span je bovenbeen aan; Doordat er vocht in je knie zit, kunnen je spieren in je knie minder goed aanspannen. Het is belangrijk dat je wel controle blijft houden over deze spieren, omdat hij anders te snel afneemt in omvang.

Na het afkoelen van de knie mag je het lopen met je krukken gaan afbouwen. Je kunt dan samen met Fysio Moov een krachtprogramma starten. Je hebt ondertussen een MRI scan gehad en de schade in de knie is definitief vastgesteld. Aan jou is nu om de keuze te maken voor een conservatief of operatief traject (dus wel of geen operatie).