SI-klachten (bilpijn)

Het SIG is het gewricht tussen het sacrum en ilium. Dit gewricht wordt door ligamenten en banden als één sterk geheel beschouwd. De bijdrage van het SI-gewricht aan lage rug en onderste extremiteiten pijn is een onderwerp van veel discussie en onderzoek. Algemeen wordt aangenomen dat 10% tot 25% van patiënten met hardnekkige mechanische lage rugpijn onder het niveau L5, pijn secundair aan SI-gewricht pathologie heeft. Echter geen enkel historisch, lichamelijk onderzoek of radiologische functie kan de definitieve diagnose van SI- gewrichtspijn maken.

Klachten aan het SIG kunnen ontstaan door:

• Zwangerschap (een overdreven lordotische houding (holle houding), hormonale ligamentaire ontspanning),
  • Bekkentrauma (geassocieerd met de bevalling)
  • Trauma (bij vallen op bil of verstappen)
  • Aanhoudende belasting door fysiek zwaar werk (aanhoudende schuif en torsiekrachten)
  • Sport (tennis, hardlopen, kunstschaatsen)
  • Wervelkolomchirurgie (m.n. fusie van de wervelkolom aan het sacrum)

Kenmerken:

• Bilpijn
  • Bilpijn uitbreidend naar de zijkant van het bovenbeen
  • Bilpijn uitstralend naar de lies

Diagnose

Er is niks bekend over het verloop bij SIG-klachten. De verwachting is ook dat de klachten vaak uit de lage rug vandaan komen. Deze klachten zijn vaak goed te verhelpen middels fysiotherapie. Binnen de fysiotherapie kan er kracht- en mobiliteittraining worden toegepast om onaangepaste biomechanische onbalans te herstellen. Deze oefeningen bestaan vaak uit stabiliteit, kracht en lengte van spieroefeningen.

Bekend met deze klacht?

Wij kunnen u helpen om deze klacht aan te pakken. Maak gelijk een afspraak!