Lage rugklachten

Lage rugklachten staan op nummer 1 van meest voorkomende klachten in de fysiotherapie. Zestig tot negentig procent van de bevolking heeft wel eens last van lage rugpijn; jaarlijks heeft 5% van de bevolking daar last van. Negentig procent van de mensen met rugklachten heeft last van aspecifieke rugklachten. Deze klachten komen het meest voor tussen het 35ste en 55ste levensjaar (27% van alle patiënten heeft last van lage rugpijn).

Oorzaak

We noemen het aspecifiek omdat de oorzaak niet duidelijk herleid kan worden; de pijnklachten worden dus niet veroorzaakt door een aanwijsbare aandoening. Aspecifieke lage rugklachten kunnen worden veroorzaakt door trauma, werk-gerelateerde factoren (bij 16% van het totale aantal verzuimdagen op het werk geeft men rugklachten aan als oorzaak) of overbelasting. Bovendien verhogen hogere leeftijd, vrouwelijk geslacht, slechte geestelijke gezondheid, roken en stress de kans op het ontstaan van deze rugklachten. De oorzaak is dus vaak moeilijk te achterhalen, maar meestal ligt er een verkeerde houding of een te grote spierspanning aan ten grondslag.

Dus omdat het aspecifiek is, kan de fysiotherapeut vaak geen duidelijke stoornis of iets in het lichaam als oorzaak aanwijzen en dan is de diagnose “aspecifieke lage rugklachten”. Dit komen we al vaak te weten na de vragen tijdens de intake en door uitgevoerde specifieke testen die negatief zijn. Een langer dan drie maanden bestaande klacht wordt als “chronisch” beschouwd.

Behandeling

Aspecifieke lage rugklachten gaan vaak vanzelf over dankzij een natuurlijk herstelproces. De ernstige pijn verdwijnt vaak binnen één of twee weken en bij de meeste mensen is de rugpijn na één of twee maanden verdwenen. Vijfennegentig procent is binnen drie maanden hersteld. Soms echter kunnen de klachten verergeren of weer terugkomen. Om dit te voorkomen is het handig om het volgende in acht te houden:

• Lang achter elkaar in dezelfde houding zitten of staan kunt u beter vermijden
  • Snel bukken of iets zwaars tillen vermijden
  • Zorg voor een goede conditie. Dus regelmatig wandelen, zwemmen of fietsen is heel goed om uw rug in vorm te houden
  • Let op een goede houding. Loop en zit zoveel mogelijk rechtop. Neem een (hoge) stoel die uw rug steunt

Als u na ongeveer drie weken onvoldoende bent hersteld van aspecifieke rugklachten, kunt u baat hebben bij oefentherapie en manuele therapie. Hierbij helpen we u graag.

Behandeling aspecifieke lage rugklachten

Bij de behandeling van aspecifieke lage rugpijn zijn meerdere disciplines betrokken.
Er is onderzocht dat wanneer motor control exercises (‘Motor control exercises’ zijn stabilisatie-oefeningen voor stabiliteit van de wervelkolom) en individuele oefenprogramma’s goed werken bij lage rugklachten.

Meerdere disciplines
Oefentherapie is de eerste keuze bij chronische aspecifieke lage rugklachten.

Manuele therapie betreft o.a. manipulatie van de wervelkolom, mobilisatie van de wervelkolom en tractie. Dit helpt ook bij aspecifieke lage rugklachten. In een onderzoek werd aantoonbaar positief effect gevonden van manuele therapie in vergelijking tot een aantal vergelijkende behandelingen voor pijn en activiteit op korte en middellange termijn.

Bekend met deze klachten? Wij bieden een combinatie van manuele therapie met fysiotherapie om de klacht op de juiste manier aan te pakken.