Gescheurde Achillespees

Achillespees (partiële) ruptuur is een letsel waarbij de achillespees, die van de kuitspier naar de hak loopt, gedeeltelijk of volledig scheurt. Dit kan optreden door degeneratie van de pees of biomechanische factoren, vaak bij mensen tussen de 37-44 jaar oud, vooral bij intensieve sportactiviteiten.

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor een achillespeesruptuur. Een van de belangrijkste is degeneratie van de pees, waarbij de kwaliteit van de pees afneemt en verzwakt totdat deze uiteindelijk scheurt. Daarnaast kan een biomechanische factor een rol spelen, waarbij de kracht ongelijk verdeeld wordt over de vezels van de achillespees, vooral bij hoge krachten en bepaalde bewegingen.

De diagnose van een achillespeesruptuur kan worden gesteld aan de hand van symptomen en lichamelijk onderzoek, waaronder de Thompson-test. Bij twijfel kan een echo worden gemaakt. Behandelingsopties omvatten zowel operatieve als niet-operatieve benaderingen. Bij een operatie wordt de pees gehecht, gevolgd door immobilisatie en revalidatie. Niet-operatieve behandeling omvat eerst gips, gevolgd door een brace en revalidatie.

Het herstelproces van een gescheurde achillespees varieert, maar bij niet-operatieve behandeling duurt het gemiddeld 6-9 maanden. Dit omvat immobilisatie, gevolgd door revalidatietraining. De duur kan verschillen afhankelijk van het sportniveau van de patiënt.