Voorkom blessures of klachten

Bijna alle mensen krijgen vroeg of laat te maken met sportblessures of klachten. Dit is niet altijd te voorkomen, maar vaak ook wel! We kunnen in ieder geval proberen onszelf zoveel mogelijk voor te bereiden op wat ons lichaam te verduren krijgt. Hoe beter we zijn voorbereid en hoe meer we snappen van wat ons lichaam nodig heeft om gezond te functioneren, des te meer klachten kunnen we voorkomen.

* Mocht je medische advies anders zijn voor jouw specifieke klacht, houd dan altijd het advies van de arts of therapeut aan, of zoek hulp bij arts of therapeut als dit advies mogelijk niet voor jou van toepassing is*

Blijf in Beweging!

Bewegen is gezond en sporten is belangrijk. Probeer te voldoen aan de Nederlandse norm gezond bewegen. Op dit manier blijft je lichaam sterk en heb je minder kans op blessures.

  • Kinderen: 60 minuten per dag matig intensief bewegen en drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Volwassenen: 2,5 uur per week matig intensief bewegen en twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Ouderen: 2,5 uur per week matig intensief bewegen, twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten gecombineerd met balansoefeningen.

Wat je leuk vindt houd je vol!

We kunnen heel lang doorpraten over wat het beste is en welke oefeningen het beste zijn, maar het belangrijkste is dat je het volhoudt. Door iets te doen dat je oprecht leuk vindt, houdt dit je veel langer in beweging. Het is beter om consistent het hele jaar door actief te blijven, dan om een paar weken iets te doen (waar je niets aan vindt) en het dan weer op te geven. Het kan nog zo gezond zijn, maar als je het niet doet heb je er niets aan! En ook hier geldt weer: hoe sterker je lichaam, hoe minder de kans op blessures.

Voorkom overtraining!

De een kan zichzelf niet naar de sportschool toe krijgen en de andere niet weg. Dat je heel veel sport zegt nog niet dat je blessures voorkomt, ook rust is belangrijk. Om daadwerkelijk effect van de training te krijgen moet het lichaam ook hiervan herstellen. Hierbij zorgt het lichaam namelijk dat het zichzelf een beetje sterker maakt zodat het een volgende belasting (training) beter aankan. Belast je al voordat het lichaam hiervan hersteld is, dan kan het lichaam ook juist nog zwakker zijn van de vorige training.

Controle en coördinatie!  

Ben je in de sportschool? Probeer ook eens van de standaard apparaten af te komen en losse gewichten of oefeningen te doen. Verander bijvoorbeeld de leg press eens voor een squat, doe je oefeningen eens op één been of op een ander tempo. Door gevarieerd te trainen spreek je meer de controle en coördinatie aan, hierdoor sluit je training beter aan op wat je in het dagelijks leven van je lichaam vraagt.

Warming up!

Onderzoek toont aan dat een goede warming-up blessures voorkomt. Stiekem weten we het allemaal, maar schiet het er vaak bij in voor veel mensen. Begin rustig en bouw op.

Wees lief voor je mentale gezondheid!

Onderzoek laat ook zien dat stress een vergrote kans geeft blessures. Stress is niet altijd te voorkomen, soms kunnen we er echter wel beter bij stilstaan en luisteren naar ons lichaam. Sta hier vandaag eens bij stil en maak de tijd om in ieder geval een stress-verlagende activiteit te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.