MTSS (Mediaal Tibiaal Stress Syndroom, shins plins)

MTSS is een pijnlijke ervaring aan de binnenzijde van het  scheenbeen en komt vaak voor bij hardlopers door overbelasting. Ook komt het vaak voor bij militairen en dansers. Het exacte probleem is nog wat onduidelijk. Vorige theorieën gaven aan dat het een ontsteking van het botvlies is. Nieuwe theorieën geven meer aan dat het komt door een pijnvolle stressreactie van het bot.

Mogelijke oorzaken (vaak in combinatie):

Vaak is een MTSS de oorzaak van overbelasting. Het probleem komt vaak doordat ongetrainde mensen starten met hardlopen en vaak te veel willen doen. Ook kan het komen door beperkingen in heup, knie of enkel

Diagnose

De diagnose wordt gesteld middels fysiotherapie. Door anamnese en onderzoek kunnen wij nagaan wat er aan de hand is. Vaak bevindt de pijn bij MTSS zich aan de binnenzijde van het scheenbeen. Wel moeten we door een differentiaal diagnose uitsluiten of het niet toevallig een stressfractuur is.

Voorkomen van deze klacht

Om deze klacht te voorkomen is het volgende belangrijk:

• Goede opbouw van hardlopen
  • Goed schoeisel
  • Looptechniektraining

Behandeling

Heeft u klachten aan het scheenbeen dan zou fysiotherapie iets kunnen betekenen. Middels therapie worden beperkingen van gewrichten opgeheven. Oefentherapie door middel van stabiliteit van de lage rug en een opbouw naar belasting. Bij langdurige klachten zou shockwave een uitkomst kunnen bieden om de klacht goed te verhelpen.

Ook klachten aan het scheenbeen? Wij kunnen u goed helpen. Maak eens een afspraak!