wintersportblessures

Tijdens wintersportvakantie zonder blessures de piste af

Het is weer wintersportseizoen en als grote liefhebbers van snowboarden en (apres-) ski genieten ook wij enorm van de sneeuw, de bergen en het buiten zijn. Tijdens deze outdoor sporten vraag je veel van je lichaam waar dan ook weer risico’s aan hangen. Het is namelijk ook echt het moment in het jaar waar veel blessures worden opgedaan die, wanneer niet goed behandelt, voor lange tijd tot last kunnen zijn. Reden genoeg dus om even iets meer tijd te nemen voordat je op de latten / je board springt en om je lichaam op te warmen. In dit artikel geven we je tips om – wanneer je uit de ski lift stapt – in 5 minuten je lichaam op te warmen en zo zo blessurevrij mogelijk die berg af te sjezen.

Waarom is een warming-up zo belangrijk?

Je bevindt je in de sneeuw en je vraagt van je lichaam zich “koud” in te spannen. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Met een warming up:
stimuleer je je bloedsomloop waardoor spieren beter worden doorbloed (en de kans op blessures afneemt);
heb je minder last van spierpijn doordat je stofwisselingsproces sneller gaat en je hierdoor minder afvalstoffen produceert;
raakt je lichaam gewend aan alle bewegingen die het lichaam moet ondergaan tijdens het skiën of snowboarden en ook de hartslag gaat omhoog;
ben je ook gefocust op je lichaam, en doordat je lichaam tot rust komt na een warming-up kun je je ook beter concentreren.

Tijdens de wintersport worden spieren gebruikt die normaal weinig gebruikt worden. Let er dus op tijdens de warming up dat je de juiste spieren opwarmt. De volgende spieren worden het meest gebruikt tijdens wintersporten.

De bovenbenen, kuiten, rug (vooral onderrug), buik, schouder en armspieren. Vooral de beenspieren worden veel belast tijden skiën en snowboarden.

De Moov-Warming-Up:

  • Vind een dichtstbijzijnde trap en ren hem een paar keer op en af. Zwaai je armen rond en span je core-spieren aan.
  • Doe hierna wat rek- en strekoefeningen voor de benen, liezen en armen.
  • Doe de eerste afdaling rustig aan. Ga rustig naar beneden op een blauwe piste en maak veel bochten, zodat het lichaam kan wennen aan de bewegingen en warm kan worden. Vanaf de tweede afdaling kun je de intensiteit verhogen en sneller gaan.

Fysio Moov adviseert na iedere langere pauze even kort het lichaam weer op te warmen voordat je de piste afstormt. We wensen je enorm veel ski en snowboard plezier!

p.s:  Mocht je, zelfs na keurige warming up, toch een blessure opgelopen hebben? Wacht dan niet te lang en neem contact met ons op! Wij kijken er met je naar en door onze efficiënte behandeling ben je ook snel weer van je klachten af. Klik hier om gelijk (online!) een afspraak met ons in te plannen.

Nieuwste berichten

  • Fysio Moov Houten werkt met De Zwaluwen
    Sinds kort is Zwaluwen Utrecht een samenwerking gestart met Fysio Moov uit Houten. Fysio Moov heeft al veel ervaring binnen de topsport. Zowel topvoetballers, topbasketballers, topvolleyballers en andere topsporters worden professioneel geholpen met hun herstel en om weer wedstrijdfit te worden. Natuurlijk worden naast sportgerelateerde klachten ook andere klachten deskundig behandeld. Fysio Moov is jong […]
  • Samenwerking Korfrakkers Erp en Fysio Moov Veghel
    Fysio Moov is een gemotiveerd team en we zijn gespecialiseerd in sportorthopedische klachten.  Op onze locaties hebben we de perfecte mogelijkheid om sporters te helpen. Vanaf november 2022 werken we samen met De Korfrakkers. De samenwerking is gericht op de preventie en het verhelpen van blessures. De spelers kunnen zo maximaal presteren en genieten van […]
  • Samenwerking SV.BLC en Fysio Moov Den Bosch
    Fysio Moov locatie Den Bosch werkt samen met SV BLC Den Bosch vanaf seizoen 2022-2023.
  • Het aanbieden van fysiotherapie tijdens het revalideren na het ondergaan van achtervoet artrodeses.
    Manon zit momenteel in het laatste jaar van de Master Musculoskeletale Revalidatie op de HAN. Hierin is zij zich aan het specialiseren tot manueel therapeut. Bij een Master hoort het schrijven van een thesis. Voor haar thesis doet zij onderzoek voor de Sint-Maartenskliniek en Sport Medisch Centrum Papendal. In dit bericht en hier op volgende berichten zal zij ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
  • FESTIVITAAL: 25 september
    Het enige festival in Houten wat in het teken staat van jouw fitste ik. Beweeg, heb plezier en laat je inspireren tijdens FESTIVITAAL op zondag 25 september. Club Piazza Sports en Fysio Moov nodigen je uit om deel te nemen aan diverse workshops, lezingen en supervette workouts!