Blood Flow Restriction (BFR) training is een trainingsmethode waarbij met een lage trainingsbelasting een hoge trainingsbelasting nagebootst kan worden. Tijdens een training met lichte gewichten wordt met behulp van een band en drukmeter de bloedtoestroom naar de spieren verhinderd. Dit zorgt voor een afname van zuurstof en toename van melkzuur in de betrokken spier. Terwijl je met lichte belasting aan het trainen bent, lijkt het dus alsof je intensief de spier aan het belasten bent, wat het lichaam aanzet tot spiergroei. Je krijgt dus vorse verbetering in spierkracht en spiermassa maar dan zonder de zware (en mogelijk schadelijke) belasting op de betrokken gewrichten! Dit kan van pas komen wanneer het niet mogelijk is om de betrokken spier zwaar te belasten zoals na een voorste kruisbandoperatie of wanneer slijtage in het gewricht aanwezig is (heupklachten / knieklachten).


Bij welke klachten is BFR training aan te raden?

BFR wordt vaak gebruikt bij:

Is BFR training veilig?

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de veiligheid van BFR. Bij gezonde mensen is BFR niet risicovoller dan intensieve krachttraining. Over de veiligheid van BFR bij zwangere vrouwen, mensen met een hoge bloeddruk of met een voorgeschiedenis van hart- en vaatziekten is onduidelijk wat het risico is. Dit wordt daarom niet aangeraden en zullen wij van tevoren uitvragen of hier sprake van is.

Wil je meer over BFR training weten? Neem dan contact met ons op!