Compex spierstimulatie is een overbekende trainingstechniek, welke wordt gebruikt voor fysieke voorbereiding, spierherstel, spierkracht verbeteren, blessurepreventie en pijnbehandeling. Gesteund door klinische studies wordt de doeltreffendheid ervan bewezen. Compex-stimulatoren behoren tot medisch hulpmiddel categorie klasse II.

Een greep uit de mogelijkheden van Compex spierstimulatie.

• Spierkracht verbeteren bij revalidatie na bijvoorbeeld een operatie of gips. Met de Compex kunnen we de spierkracht van geselecteerde spieren verbeteren door de Compex te gebruiken tijdens bijvoorbeeld krachtoefeningen. Dit kan met name gebruikt worden tijdens een revalidatieperiode waarbij bepaalde spieren verzwakt zijn na langere tijd geïmmobiliseerd te zijn geweest (gips of na een operatie). Dit kan in elke fase van de revalidatie.
  • Herstelmassage. Herstel sneller na een intensieve training of wedstrijd door middel van de Compex massage programma. Hiermee herstellen je spieren sneller door de afbraak van lactaat en een verbeterde doorbloeding. De verschillende programma’s zijn ontworpen om zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren te brengen en om de afvoer van afvalstoffen te vergemakkelijken, waardoor het herstellen wordt versneld.
  • Pijnstilling. Verlichting van acute en/of chronische pijn door het TENS-programma. Het TENS-programma werkt op 2 manieren.
    • 1. De pijnprikkel wordt onderdrukt door het TENS-programma waardoor het pijnsignaal de hersenen niet bereikt.
  • 2. Door de TENS-prikkel wordt het lichaam gestimuleerd om pijnstillende stoffen aan te maken waardoor de pijn wordt onderdrukt.
  • Verbeter sportprestaties. Met dit programma worden geselecteerde spieren extra geprikkeld. Wanneer Compex spierstimulatie aan de training wordt toegevoegd, helpt dit uw spierinspanning te maximaliseren door een groter percentage spiervezels aan te spreken. Compex richt zich op zowel Type 1, slow twitch spiervezels, die het uithoudingsvermogen beïnvloeden, als Type 2, fast twitch spiervezels, voor de kracht en explosiviteit. Compex kan de training efficiënter maken en zorgt voor een beter resultaat qua fitheid.
  • Compex als warming-up. Warm de spieren op de Compex. Het verbetert de doorbloeding van de spier en maakt de spier klaar voor actie, zodat de tijd in de sportschool efficiënter is. Het is aangetoond dat het opwarmen van de spieren vóór een training het risico op letsel tijdens de training en activiteiten helpt verminderen.