Hardlopen is een van de meest populaire sporten ter wereld.

Hardlopen is een effectieve manier om de gezondheid te verbeteren of te onderhouden. Het vermindert de kans op hart- en vaatziektes, obesitas, diabetes type II en osteoporose. De keerzijde is echter dat hardlopers vaak blessures krijgen. Op deze pagina worden veelvoorkomende hardloopblessures beschreven.

De five key-points volgens topatleet Zane Robertson

  1. Luister naar je lichaam, niet naar je horloge of coach. Alleen jij kan voelen wat er met je lichaam aan de hand is.
  2. Neem je kracht & Core training serieus. Hardlopen is een ‘’Full Body’’ training.
  3. Zorg voor genoeg slaap. TV kijken en op de bank liggen is niet hetzelfde als slapen.
  4. Fysiotherapie; zorg ervoor dat je een goede fysiotherapeut hebt die je regelmatig ziet en jouw lichaam kent.
  5. ‘’Never set a do or die mileage figure’’. Wees realistisch en ga voor haalbare doelen. Een grote hoeveelheid kilometers zorgt er niet voor dat je harder gaat lopen, maar wel dat de kans op blessures toeneemt.

Lees hier de blog van topatleet Zane Robertson

Advies van Fysio Moov ter voorkoming van hardloopblessures

  1. Zorg voor een geleidelijke trainingsopbouw, beter iets te rustig dan te snel of te intensief;
  2. Een goede training bevat een warming-up met daarin rekoefeningen, losmakende oefeningen, fitheidscheck en cooling-down;
  3. Luister naar je lichaam, train alleen als je fit bent en voldoende hersteld van je vorige training;
  4. Zorg dat je trainer op de hoogte is van je klachten en/of pijntjes;
  5. Let op je looptechniek;
  6. Zorg voor de nodige variatie in je training, ook qua ondergrond;
  7. Doe spierversterkende oefeningen;
  8. Draag goede, comfortabele loopschoenen voor de juiste afwikkeling, stabiliteit en voldoende schokdemping;
  9. Zorg dat je zichtbaar bent in het donker;
  10. Zorg dat je na afloop van looptraining een droog shirt aantrekt en iets eet en drinkt.